3 Ara 2012

YURT DIŞI BORÇLANMA İŞLEMLERİ



08/5/1985 tarihli ve 3201 sayılı “Yurtdışında Çalışan Türk Vatandaşlarının Yurtdışında Geçen Sürelerinin Sosyal Güvenlikleri Bakımından Değerlendirilmesi Hakkında Kanun”, 22/5/1985 tarihli  Resmi Gazetede yayımlanarak aynı tarih itibari ile yürürlüğe girmiştir. Bu kanunla, Türk vatandaşlarının yurt dışında geçen sürelerinin borçlanma yoluyla sosyal güvenlikleri bakımından değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Borçlanma kapsamındaki süreler
- Yurtdışında geçen sigortalılık süreleri,
- Bu süreler arasında veya sonunda her birinde bir yıla kadar olan işsizlik süreleri,
- Ev kadını olarak geçen sürelerdir.
Borçlanma kapsamında olmayan yurtdışı süreleri
- Yurtdışında 18 yaşın doldurulmasından önce, Türk vatandaşlığının kazanılmasından önce veya Türk vatandaşlığının kaybedilmesinden sonra geçen sigortalılık, işsizlik ve ev kadını olarak geçen süreler borçlanma kapsamında değildir.
- Ülkemizdeki sosyal güvenlik kanunlarına göre malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları kapsamında geçen sürelerle çakışan yurtdışı süreleri borçlanma kapsamında değildir.
- İkili sosyal güvenlik sözleşmelerine göre kendilerine kısmi aylık bağlanmış olanların yurtdışında geçen sigortalılık süreleri arasında ve bu sürelerin bitim tarihinden sonraki işsizlik sürelerinin de, 3201 sayılı Kanuna göre borçlandırılmasına imkân bulunmamaktadır.
Yurtdışı borçlanma için aranan şartlar
- Türk vatandaşı olmak,
- Borçlanma kapsamındaki yurtdışı sürelerini belgelendirmek,
- Yazılı istekte bulunmak.
Yurtdışında geçen sürelerin borçlandırılmasına ilişkin yazılı talep, genelge eki “Yurtdışı Borçlanma Talep Dilekçesi”nin usulüne göre doldurulup imzalandıktan sonra doğrudan yada posta yolu ile Kurumun ilgili  ünitesine verilmesi ile yerine getirilir.
Yurtdışı Borçlanma Talep Dilekçesi örnekleri  yurtiçinde Kurum üniteleri, yurtdışında ise Çalışma ve Sosyal Güvenlik Müşavirliği yada Ataşeliklerinden temin edilebileceği gibi, Sosyal Güvenlik Kurumunun www.sgk.gov.tr  Internet adresinde bulunan “Yurtdışı/Form ve Dilekçeler” bölümünden indirilebilir.
Not: Borçlanmak için ayrıca yurda dönüş şartı aranmadığından yurtdışında iken borçlanma başvurusunda bulunanlar da, borçlanma hakkından 3201 sayılı Kanunun öngördüğü şartlarla yararlanabilirler.
Borçlanma için gereken belgeler
Yurtdışı borçlanmalarda belgelendirme şartına ilişkin yükümlülüğün yerine getirilmesini sağlayan belgeler; sosyal güvenlik sözleşmesi akdedilen veya akdedilmeyen ülkelere ve ülke ayrımı yapılmadan ev kadını olarak geçen sürelere ilişkin olmak üzere farklılık göstermektedir.
Sosyal Güvenlik Sözleşmesi Akdedilen Ülkelerde Geçen Sürelerin Borçlandırılabilmesi İçin İbrazı Gereken Belgeler:
- Çalışılan ülkede bağlı bulunulan sigorta merciinden alınacak hizmet cetveli veya sigorta kartlarından,
- Sigortalıların çalıştıkları iş yerlerinin resmi kuruluşlara ait olması veya resmi kuruluşlarca ya da kamu kurumu olarak kabul edilen kuruluşlarca düzenlenmesi halinde, belgelerin ayrıca tasdikine gerek kalmaksızın; çalışılan ülkede işyerinin ait olduğu belediyelerce düzenlenmiş hizmet belgeleri, vergi dairelerince çalışılan sürelere ilişkin düzenlenmiş belgeler, iş bulma kurumlarınca işsizlikte geçen sürelere ilişkin verilen belgeler, ilgili meslek kuruluşları veya birliklerince veya diğer resmi kuruluşlarca verilen hizmet belgelerinden,
- Yurtdışında kendi adına ve hesabına çalışanların bağlı oldukları vergi dairesi, ilgili meslek kuruluşu veya birliklerince verilen hizmet belgesinden,
- Bulunulan ülkelerdeki Türk konsoloslukları, çalışma ve sosyal güvenlik müşavirlikleri veya ataşelikler gibi temsilciliklerden alınacak ve yurtdışı borçlanma için kullanılacağı belirtilen hizmet belgelerinden,
durumlarına uygun olan belgenin Kuruma ibraz edilmesi gerekir.
Sosyal Güvenlik Sözleşmesi Akdedilmemiş Ülkelerde Geçen Sürelerin Borçlandırılabilmesi İçin İbrazı Gerekli Belgeler:
- Bulunulan ülkelerdeki Türk konsoloslukları, çalışma ve sosyal güvenlik müşavirlikleri veya ataşelikler gibi temsilciliklerden alınacak ve yurtdışı borçlanma için kullanılacağı belirtilen hizmet belgelerinden,
- Yurtdışında çalıştıkları iş yerlerinden alacakları hizmet sürelerini gösterir bonservisleri ile birlikte pasaportlarında bulunan çalışma izinlerinin tercümelerinden,
- Gemi adamları, çalıştıkları geminin bayrağını taşıdıkları ülkelerde bulunan Türk konsoloslukları, çalışma ve sosyal güvenlik müşavirlikleri veya ataşelikler gibi temsilciliklerinden alacakları ve yurtdışı borçlanma için kullanılacağı belirtilen hizmet belgelerini veya iş yerlerinden alacakları sigortalılık sürelerini gösterir bonservisleri ile gemilerde çalıştıklarını gösterir belgelerde kayıtlı bulunan çalışma izinlerinin tercümeleri yada pasaportlarında çalışma süreleri ile örtüşen giriş-çıkış tarihlerini gösterir sayfaların örneklerinden,
durumlarına uygun olan belgenin Kuruma ibraz edilmesi gerekir.
Ev kadını olarak geçen sürelerin borçlanmasında, ibrazı zorunlu belgeler
Ev kadını olarak geçen süreler, ev kadınlarının yurtdışında oturduklarına dair alacakları ikamet belgesinin;
- Türkiye’de yeminli tercüme bürolarınca veya yurtdışında bulunan Türk temsilciliklerince akredite edilmiş tercümanlarca yapılmış ve ilgili temsilcilikçe onaylanmış tercümesinden,
- Çalışma ve sosyal güvenlik müşavirlik veya ataşeliğinin bulunduğu Türk temsilciliklerince ikamet belgesine istinaden düzenlenecek belgeden,
- Yukarıdaki belirtilen ikamet belgesi temin edilemiyorsa yurtdışına çıkış ve yurda giriş tarihlerinin, fotoğraf ve künye bilgilerinin bulunduğu pasaport sayfalarının fotokopisi ya da emniyet müdürlüklerinden alacakları yurda giriş-çıkış çizelgesinden,
biri ile belgelenmesi gerekir.
Yurtdışında geçen sürelerin tamamını borçlanmak zorundalığı var mı ?
- Yurtdışında geçen sürelerden tamamının borçlanılmasında bir zorunluluk yoktur.
- Başvuru sahipleri, bu sürelerin tamamını borçlanma isteğinde bulunabilecekleri gibi, bir kısmını ya da aylık bağlamaya yetecek bölümünü borçlanma talebinde de bulunabilirler. Bu konudaki tercihin, başvuru sırasında yazılı olarak belirtilmesi gerekir.
- Ayrıca, kısmi borçlanmalarda borçlanılmayan süreler, yeni bir başvuru ile borçlanılabileceği gibi, borçlanma başvuru tarihinden sonra yurtdışında geçen süreleri bulunanların da, bu süreleri borçlanma hakları bulunmaktadır.
Yurtdışı sürelerinin borçlandırılabilmesi için başvurulması gereken sosyal güvenlik statüsü
Yurtdışında geçen sigortalılık, işsizlik ve ev kadını olarak geçen sürelerin borçlandırılmasında Türkiye’de son defa;
- Sosyal Güvenlik Kurumuna tabi çalışması olanların, bu Kuruma,
- 506 sayılı Kanunun geçici 20’nci maddesine tabi sandıklardan birine tabi çalışması olanların, ilgili sandığa, başvurmaları gerekir.
- Türkiye’de herhangi bir sosyal güvenlik kuruluşuna tabi çalışması bulunmayanların borçlanma işlemleri, Sosyal Güvenlik Kurumunca sonuçlandırıldığından bu durumdakilerin borçlanma talepleri de bu Kuruma yapılmalıdır.
- Kendilerine veya hak sahiplerine sosyal güvenlik sözleşmesi uygulanmak suretiyle kısmi aylık bağlanmış olanların borçlanma başvuruları ise aylığı bağlayan sosyal güvenlik kuruluşuna yapılması gerekir.
Müracaat yeri
Sosyal Güvenlik Kurumunca sonuçlandırılacak olan borçlanmaların Kurumun hangi birimine yapılmasındaki genel kural, son defa Türkiye’de geçen çalışmaların sigortalılık haline göre belirlenmektedir.
Buna göre, Türkiye’de son defa;
- Hizmet akdi  veya kendi nam ve hesabına bağımsız  kapsamında çalışması bulunanlarla hiç çalışması bulunmayanların, ikametgâhlarının bulunduğu yerdeki sosyal güvenlik il/merkez müdürlüklerine,
- Kamu görevlisi  kapsamında çalışması bulunanların, “SGK Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğü Kamu Görevlileri Emeklilik İşlemleri Daire Başkanlığı – Mithappaşa Caddesi No:7 Sıhhıye/ANKARA adresine”,
yazılı olarak başvurmaları gerekir.
Yurtdışında çalışmakta iken veya yurda kesin dönüş yaptıktan sonra ölenlerin yurtdışında geçen sigortalılık süreleri ile ev kadınlığında geçen sürelerin borçlandırılması için hak sahiplerince yapılacak başvurular da, ölenin Türkiye’deki  sigortalılık statüsü dikkate alınarak, Sosyal Güvenlik Kurumunun yukarıda açıklanan birimlerine yapılmalıdır.
Sosyal güvenlik sözleşmelerine göre kısmi aylık alanların borçlanma müracaatları
Sosyal güvenlik sözleşmeleri uygulanmak suretiyle kısmi aylıkları;
- Kamu görevlileri için öngörülen mevzuata  göre bağlananlar yurtdışı borçlanma başvurularını, “SGK Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğü Kamu Görevlileri Emeklilik İşlemleri Daire Başkanlığı – Mithatpaşa Caddesi No:7 Sıhhıye/ ANKARA”,
- Hizmet akdi ile veya kendi hesabına bağımsız çalışanlar için öngörülen mevzuata  göre bağlananlar yurtdışı borçlanma başvurularını, “SGK Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğü Yurtdışı Borçlanma ve Tahsis İşlemleri Daire Başkanlığı – Mithatpaşa Caddesi No: 7 Sıhhiye – ANKARA”,
adresine yapmaları gerekir.
Yurtdışı sürelerine ait borçlanma miktarının belirlenmesi
Daha önce borçlanılacak her bir gün için 3,5 dolar üzerinden tahakkuk ettirilen borç tutarı, 8/5/2008 tarihinden sonra yapılan veya yapılacak olan başvurular için geçerli olmak üzere değiştirilmiştir.
Buna göre, başvuru tarihindeki 5510 sayılı Kanunun 82 nci maddesinde belirtilen prime esas asgari ve azamî günlük kazanç arasında seçilecek günlük kazancın yüzde 32′si, borçlanılacak her bir gün için tahakkuk ettirilen borç tutarıdır.
3201 sayılı Kanun uygulaması yönüyle 8/5/2008 tarihinde yürürlüğe giren 5510 sayılı Kanunun 82 nci maddenin birinci fıkrasında günlük kazancın alt sınırı, İş Kanunu gereğince 16 yaşından büyük işçiler için belirlenen bir aylık brüt asgarî ücretin otuzda biri, üst sınırı ise günlük kazanç alt sınırının 6,5 katı olarak belirlenmiştir.
Yurtdışı sürelerinin borç tutarının hesabında kullanılması ile sınırlı olmak üzere buradaki alt sınırı yeniden belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkili kılınmıştır.
Bu durumda, Kuruma ödenecek olan borçlanma tutarı, başvuru tarihinde geçerli olan günlük prime esas kazancın alt ve üst sınırları arasında kalmak kaydıyla başvuru sahibince seçilen kazancın yüzde 32’sinin borçlanılmak istenen gün sayısı ile çarpımı kadardır.
Başvuru tarihi, borçlanma talebine ilişkin dilekçenin Kurum kayıtlarına geçtiği tarihtir. Ancak, taahhütlü, iadeli taahhütlü veya acele posta olarak gönderilen yurtdışı borçlanma taleplerinde, dilekçenin postaya verildiği tarih, başvuru tarihi olarak kabul edilir.
Örnek borçlanma tutarı hesabı
05/1/2009 tarihinde Sosyal Güvenlik Kurumuna başvuru yapıldığını ve yurtdışında geçen 10 yıllık sigortalılık süresinin 25,00 TL prime esas kazanç üzerinden borçlanma talebinde bulunulduğunu varsayalım. Bu durumda ödenmesi gereken borç tutarı:
Borçlanma talebinde bulunduğumuz tarih itibari ile geçerli olan günlük prime esas kazancın alt sınırı 22,20 TL, üst sınırı ise bunun 6,5 katı, yani 144,30 TL’dir. Seçilen prime esas kazanç alt ve üst sınırlar arasında bulunduğundan borcumuzun tespitinde öncelikle yüzde 32 oranı uygulanmak sureti ile bir günlük borç miktarı, daha sonra bu miktar 3600 ile çarpılarak 10 yıllık borç miktarı hesaplanacaktır.
Buna göre, bir günlük borçlanma miktarınız 25 x %32 = 8.00 TL, 10 yıllık borçlanma karşılığı ödenecek miktar ise 8,00 x 3600 =  28.800 TL’dir.
Borçlanma miktarının ödenmesinde süre
08/5/2008 tarihinden sonra yapılan borçlanma başvurularında tahakkuk ettirilen prim borcunun tebliğ edildiği tarihten itibaren üç ay içinde ödenmesi gerekmektedir.
Tahakkuk ettirilen borç tutarı, ilgiliye iadeli taahhütlü olarak tebliğ edilir. Posta alındısının ilgiliye teslim edildiği tarih, borcun tebliğ tarihidir.
Borcun, yukarıda belirtilen tebliğ tarihinden itibaren üç ay içinde ödenmemesi halinde, borçlanma işlemi geçersiz sayılır. Üç aylık süre içerisinde borcun bir kısmının ödenmesi halinde, ödenen miktara isabet eden süre geçerli sayılır.
Borcun bir kısmını veya tamamını ödemeyenlerin, bu sürelerinin 3201 sayılı Kanuna göre değerlendirilmesi, yeniden yazılı başvuruda bulunmaları ve tahakkuk eden borç miktarını süresi içinde ödemeleri şartına bağlıdır.
08/5/2008 tarihinden önce yurtdışı borçlanma başvurusunda bulunanlardan; borç tahakkuku ile ilgili işlemleri devam edenler, borç tahakkuku yapılmış olanlar ve tahakkuk ettirilen borçlarının tamamını ödemeyenler borçlarını günlüğü 3,5 Amerikan Doları üzerinden ödeyebilirler.
Bu borçlanmaların ödenmesinde süre şartı bulunmadığından 08/05/2008 tarihinden sonra yapılan ödemeler geçerli sayılır.
Borçlanmadan vazgeçmek mümkün mü ?
Tahakkuk ettirilen borcun tamamını veya bir kısmını ödeyenlerden borçlanmalarının iptal edilmesi için başvuruda bulunanların ödedikleri borçlanma tutarının tamamı faiz uygulanmaksızın Türk Lirası olarak iade edilir.
Borçlandıkları hizmetleri ile malullük ve yaşlılık aylığı bağlanmasına hak kazanamayan sigortalılar ile ölüm aylığı bağlanamayan hak sahiplerine başvuruları halinde ödenen borçlanma tutarının tamamı faiz uygulanmaksızın Türk Lirası olarak iade edilir.
Ancak, borçlandıkları hizmetler dikkate alınarak aylık bağlanmış olanlar borçlanma talebinden vazgeçemezler ve bunların ödedikleri borçlanma tutarı iade edilmez.
Borçlandırılan süreler, Türkiye’deki hangi sigortalılık statüsüne göre nasıl değerlendirilir?
Yurtdışı borçlanmasına dair süreler, ilgilinin Türkiye’de sigortalılığı varsa borçlanma talep tarihindeki en son sigortalılık haline göre, sigortalılığı yoksa 5510 sayılı Kanuna göre kendi nam ve hesabına bağımsız çalışma kapsamında geçmiş sigortalılık süresi olarak kabul edilir.
Türkiye’de sosyal güvenlik kanunlarına tabi sigortalılığı bulunanların borçlanılan süreye ait gün sayısı, prim ödeme gün sayıları veya hizmetlerine eklenir.
Borçlandırılan süreler, Türkiye’deki sigortalılık süresinin başlangıcına etkisi
Aylığa hak kazanmak için 5510 sayılı Kanunun 38 inci maddesinin üçüncü fıkrasında tanımlanan anlamda belli bir sigortalılık süresi şartının yerine getirilip getirilmediğinin tespitinde geçerli olmak üzere;
- Türkiye’deki sigortalılığın başlangıç tarihinden önceki süreler borçlanılmış ise sigortalılığın başlangıç tarihi, borçlanılan gün sayısı kadar geriye götürülür.
- Türkiye’de sosyal güvenlik kuruluşlarına tabi hizmeti bulunmayanların sigortalılıklarının başlangıç tarihi, borçların tamamen ödendiği tarihten, sigortalı ölmüş ise ölüm tarihinden, borçlanılan gün sayısı kadar geriye götürülmek suretiyle tespit edilir.
- Birden fazla yurtdışı hizmet borçlanması yapılması durumunda da sigortalılık süresi başlangıcı, borcun en son ödendiği tarihten, borçlanılan toplam gün sayısı kadar geriye götürülerek belirlenir.
- Sosyal güvenlik sözleşmesi yapılmış ülkelerdeki hizmetlerini borçlananların, sözleşme yapılan ülkede ilk defa çalışmaya başladıkları tarih, ilk işe giriş tarihi olarak dikkate alınmaz.
Borçlandırılan sürelere göre aylık bağlanması için aranan şartları
Borçlanılan sürelere göre malullük, yaşlılık veya emekli aylığı bağlanabilmesi için;
- Yurda kesin dönülmüş olması,
- Tahakkuk ettirilen borçtan aylık bağlanmasına yetecek en az süre/gün  karşılığı kadar ödeme yapılması,
- Mülga sosyal güvenlik kanunların/kanunlarının yürürlükteki veya 5510 sayılı Kanun hükümlerine göre aylığa hak kazanılmış olması,
- Kuruma yazılı başvuruda bulunulması, şarttır.
Not: Buradaki “kesin dönüş” ibaresi, aylık tahsis talebinde bulunanların yurtdışındaki çalışmalarının sona ermesini, ikamete dayalı bir sosyal sigorta ya da sosyal yardım ödeneği almamaları durumunu ifade etmekte olup, mutlak ifadesi ile yurda giriş yaptıktan sonra bir daha yurtdışına çıkmama durumunda kullanılmamaktadır.
Bağlanan aylıkların başlama tarihi
Yukarıda belirtilen şartları yerine getirenlerin aylıkları, yazılı talepte bulundukları tarihi takip eden aybaşından başlar.
Borçlanılan Sürelere Göre Aylığa Hak Kazananların, Aylıklarının Bağlanması İçin İbrazı Gereken Belgeler
Borçlanılan yurtdışı sürelerine göre;
- Malullük, yaşlılık ve emekli aylığı bağlanabilmesi için “Tahsis Talep, Beyan ve Taahhüt Belgesi’ne ek olarak “3201 sayılı Kanuna Göre Aylık Talebinde Bulunanlara Mahsus Beyan ve Taahhüt Belgesi” ve yurtdışında çalıştığı işyerinden ayrıldığını, varsa ikamete dayalı bir  sosyal sigorta yada sosyal yardım ödeneğinin sona erdiğini gösterir belgenin,
- Ölüm aylığı bağlanabilmesi için “Tahsis Talep, Beyan ve Taahhüt Belgesi” ile birlikte aylık bağlanacak olan hak sahibinin durumuna uygun olan belgelerin (öğrenci belgesi, kazanç belgesi, sağlık kurulu raporu ),
ibraz edilmesi zorunludur.
Tahsis Talep ve Beyan Taahhüt Belgesi ile 3201 sayılı Kanuna Göre Aylık Talebinde Bulunanlara Mahsus Beyan ve Taahhüt Belgesi örnekleri, Kurumun ilgili ünitelerinden temin edilebileceği gibi, başvuru sahiplerince Sosyal Güvenlik Kurumunun www.sgk.gov.tr  Internet adresinde bulunan “Yurtdışı/ Form ve Dilekçeler” bölümünden indirilebilir.
Aylık talebi için kuruma başvurabilecekler
- Aylık başvurularında bizzat müracaat etme şartı kaldırılmıştır. Gerekli belgeler, usulüne uygun doldurulup imzalandıktan sonra Kurumun ilgili ünitesine doğrudan başvuru yoluyla verilebileceği gibi, yurtiçi veya yurtdışından posta yolu ile de gönderilebilir.
- Sadece yurtdışından başvuruda bulunacak olanlar için güncel tarihli hizmet belgesinin ibrazı istenmektedir.
- Tahsis talep tarihinden önceki bir ay içinde düzenlenen hizmet belgeleri, güncel tarihli belge olarak kabul edilmektedir.
- Yurda kesin dönüş yaptıktan sonra aylık talebinde bulunanların ibraz edecekleri hizmet belgesinin ise güncel tarihli olmasında bir zorunluluk bulunmamaktadır.
Sosyal güvenlik sözleşmesine göre kısmi aylık almakta iken yurtdışı hizmet borçlanması yapanların aylıkları hangi tarih itibarı ile tam aylığa dönüştürülür?
Sosyal güvenlik sözleşmeleri uygulanmak suretiyle kısmi aylık almakta iken yurtdışı hizmet borçlanması yapanların kısmi aylıkları;
- Borcun ödendiği tarih kesin dönüş tarihinden önce ise kesin dönüş tarihini,
- Borcun ödendiği tarih kesin dönüş tarihinden sonra ise borcun ödendiği tarihi,
takip eden aybaşından itibaren, tam aylığa yükseltilir.
Yurtdışı borçlanma yoluyla bağlanan aylıkların kesildiği haller
Yurtdışında sigortalılık veya ev kadını olarak geçen sürelerini borçlanarak malullük, yaşlılık ve emekli aylığı aylığa/ hak kazananların, bu aylıkları;
- Sosyal güvenlik sözleşmesi yapılmış olup olmadığına bakılmaksızın herhangi bir ülkede çalışmaya, ikamete dayalı bir sosyal sigorta yada sosyal yardım ödeneği almaya başladıkları,
- Türkiye’de sosyal güvenlik kanunlarına göre sigortalı olarak çalışmaya başladıkları,
tarihten itibaren kesilir.
Yurtdışına çıkışın Kuruma bildirimi
Borçlandıkları süreler dikkate alınarak malullük, yaşlılık ve emekli aylığı bağlananlardan altı aydan daha uzun süre yurtdışında bulunmuş olanlar, yurtdışında çalışıp çalışmadıklarını ve ikamete dayalı bir sosyal sigorta yada sosyal yardım ödeneği alıp almadıklarını gösterir belgeleri, “3201 sayılı Kanuna Göre Aylık Alanlara Mahsus Yoklama Belgesi” ile birlikte söz konusu altı aylık sürenin dolduğu tarihten sonra üç ay içinde Kuruma vermek zorundadırlar.
Altı aydan daha uzun süre yurtdışında bulundukları halde, yukarıda belirtilen belgeleri, yine yukarıda belirtilen süre içinde Kuruma vermediği tespit edilenlerin aylıkları, bildirim yapılmaksızın söz konusu belgelerin intikaline kadar durdurulur.
Bu şekilde aylıkları durdurulanların Kuruma ibraz edecekleri belgelerden yada Kurumca yapılacak olan araştırma sonucunda, yurtdışında;
- Çalışmadıkları, ikamete dayalı bir sosyal sigorta ya da sosyal yardım ödeneği almadıkları tespit edilenlerin aylıkları, durdurulduğu tarihten geçerli olmak üzere ödenir.
- Çalıştıkları, ikamete dayalı bir sosyal sigorta yada sosyal yardım ödeneği aldıkları tespit edilenlerin aylıkları çalışmaya başladıkları tarihten geçerli olmak üzere kesilir, yersiz yapıldığı tespit edilen ödemeler, 5510 sayılı Kanunun 96 ncı maddesi hükümlerine  göre geri alınır.
Borçlanılan yurt dışı süreleri dikkate alınarak malullük, yaşlılık ve emekli aylığı bağlananlar hakkında kurumca yürütülecek olan yoklama işlemleri
Borçlandıkları süreler dikkate alınarak malullük, yaşlılık ve emekli aylığı bağlananların aylık alma şartlarının devam edip etmediği hususu, Kurumca, gerekli görülen zaman ve hallerde araştırılabilir.
Kurum, Kanuna göre malullük, yaşlılık ve emekli aylığı bağlananların altı aydan daha uzun süre ile yurt dışında bulunup bulunmadıklarını, her yıl Emniyet Genel Müdürlüğünden alınacak kayıtlarla tespit eder. Söz konusu uygulamanın kapsamı, şekli ve diğer usul ve esasları Kurum ile Emniyet Genel Müdürlüğü arasında yapılan olan protokolle belirlenir.
Kesilen aylıklar, hangi durumda yeniden Bağlanır ve sonradan geçen çalışmalar nasıl değerlendirilir?
Aylığı kesilenlerden yurtiçinde veya yurtdışında çalışması sona erenlerin veya yurtdışında ikamete dayalı bir sosyal sigorta yada sosyal yardım ödeneği alanlardan bu ödenek ve yardımları sona erenlerin, aylıklarının tekrar ödenmesi için yazılı talepte bulunmaları halinde, talep tarihini takip eden ay başından itibaren aylıkları tekrar ödenmeye başlanır.
Aylıkları tekrar ödenmeye başlananların, çalışmaları;
- Yurtiçinde geçmişse, bu çalışmalar da dikkate alınarak aylıklar, ilgili sosyal güvenlik kanunlarındaki hükümlere göre hesaplanarak,
- Yurtdışında geçmişse, kesildiği tarihteki aylığı, ikinci fıkrada belirtilen aylığın başlangıç tarihine kadar ilgili sosyal güvenlik kanunlarındaki artış hükümlerine göre yükseltilerek, yeniden bağlanır.
Aylığın kesildiği tarihten sonra yurtdışında geçen sigortalılık sürelerinin yeniden aylık bağlanmasında değerlendirilmesi, bu sürelerin 3201 sayılı göre borçlanılmasına bağlıdır.
Yurtdışında geçen sürelerin borçlanma yoluyla değerlendirilmesine ilişkin mevzuat ve uygulamalar hakkında nerelerden bilgi alabilirim?
Adres    : T. C. SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
SOSYAL SİGORTALAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Yurtdışı Borçlanma ve Tahsis İşlemleri Daire Başkanlığı
Mithatpaşa Cad. No:7 06437 Sıhhiye-Ankara/TÜRKİYE
Telefon  :  (+90312) 444 32 01
İnternet adresi : www.sgk.gov.tr
E-Posta : yurtdisi@sgk.gov.tr

30 Kas 2012

Ankara Kalkınma Ajansı 2012 Mali Destek Programları Bilgilendirme Toplantılarına Başvurular Başlamıştır


http://www.ankaraka.org.tr

Destek programlarının muhtemel yararlanıcılarına yönelik “2012 Yılı Teklif Çağrısı Bilgilendirme Toplantıları” düzenlenmesi planlanmaktadır.
Ankara Kalkınma Ajansı  “Çevreye Duyarlı Yenilikçi Uygulamalar”, “Kırsal Kalkınma”, “ Sosyal Kalkınma” ve “Turizm” Mali Destek Programları (MDP) kapsamında uygun proje başvurularının kendisine sunulması amacıyla teklif çağrısına çıkmış bulunmaktadır.
Söz konusu destek programlarından yararlanmak üzere Ankara genelinde çeşitli kurum ve kuruluşlar tarafından hazırlanması beklenen proje tekliflerinin kalite, içerik ve mali açılardan başvuru rehberlerinde belirtilen genel kriterlere uygun hale getirilmesine destek sağlanması Ajansımızın görevleri arasında yer almaktadır.  Destek programlarının muhtemel yararlanıcıları olarak düşünülen kurum ve kuruluşların programlar hakkında bilgilendirilerek programların bölgemize geniş bir şekilde yansıtılması amacıyla “2012 Yılı Teklif Çağrısı Bilgilendirme Toplantıları” düzenlenmesi planlanmaktadır.
Bilgilendirme toplantılarına katılım talepleri kurumsal düzeyde değerlendirilecek olup aynı toplantıya bir kurumdan en fazla 2 kişi kabul edilecektir. Başvuru yapanların “Bilgilendirme Toplantısı Elektronik Başvuru Formu”nda yer alan mali destek programları arasından tercih yapmaları gerekmektedir. Bir bilgilendirme toplantısı için ortalama katılımcı sayısı 150 kişi olarak planlanmış olup katılımcılar tercihlerinde belirttikleri mali destek programının bilgilendirme toplantısına dahil edileceklerdir.  Başvuru formunun doldurulması için son tarih 07.12.2012’dir.
Bilgilendirme Toplantılarının tarihleri aşağıda belirtilmektedir. (Toplantı yerinin katılımcılara elektronik posta yoluyla bildirilecek olması nedeniyle katılımcıların başvuru formunda geçerli bir e-posta adresi belirtmeleri hususu önemlidir.)
Mali Destek ProgramıTarihSaat
Çevreye Duyarlı Yenilikçi Uygulamalar Mali Destek Programı10.12.2012 Pazartesi13:30-16:00
Sosyal Kalkınma Mali Destek Programı11.12.2012 Salı09:30-12:00
Turizm Mali Destek Programı:11.12.2012 Salı13:30-16:00
2012 MDP Bilgilendirme Toplantılarına katılım başvurusu yapmak için tıklayınız.

30 May 2012

HACIZ BORCLARI KREDI KARTIYLA ODENEBILECEk


Avukatların hem savunmanlık ücretlerini hem de müvekkillerinin haciz alacaklarını kredi kartıyla tahsil etmelerine vize çıktı. Evi ya da işyerindeki eşyalarının haciz edilmesini istemeyen, ancak nakit parası da olmayanlar borçlarını avukatlara kredi kartıyla ödeyebilecekler, hatta taksit bile yapılabilecek.

Ankara Barosu, Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı’na başvurarak, avukatların bürolarında sabit, haciz mahallerinde ise seyyar POS cihazı ile tahsilat yapıp yapamayacaklarını sordu.

Baro, bu yöntemle yapılan tahsilatın da mesleki kazançlara dahil edilip edilmeyeceğini ve kredi kartıyla yapılan tahsilatlar için belge düzenlenip düzenlenmeyeceği konusunda görüş istedi.

Cumhuriyet gazetesinden İlhan Taşçı'nın haberine göre, Gelir İdaresi Başkanlığı konuyu hem Gelir Vergisi Yasası yönünden hem de Vergi Usul Yasası bakımından inceledi.

Avukatların POS cihazlarıyla tahsilat yapıp yapmayacakları konusunda vergi mevzuatında bir belirleme yapılmadığı anlatılan yazıda, kredi kartıyla tahsilatların nasıl yapılacağı ve vergilendirileceği şöyle anlatıldı: “Avukatların sabit veya seyyar POS cihazları ile tahsilat yapıp yapamayacakları konusunda vergi mevzuatında bir belirleme yapılmamıştır.

Ancak kullanılması durumunda tahsilat gerçekleşmiş sayılacağından serbest meslek kazancına ilişkin serbest kazanç makbuzu düzenlenmesi zorunludur. Ancak avukatların müvekkillerine ait alacaklarının tahsilini kendilerine ait POS cihazı aracılığıyla yapması durumunda, tahsilatın yalnızca avukatlık ücretine tekabül eden kısmı için serbest meslek makbuzu düzenlenmesi gerekmektedir.

Diğer tahsilatlar avukatlık faaliyeti kapsamında olmadığı için serbest meslek makbuzu düzenlenmesine gerek bulunmaktadır. Alacakların tahsilinin avukatlara ait POS cihazı aracılığıyla yapılması nedeniyle avukatlarca komisyon vb. adlar altında ayrıca bir bedel tahsil edilmesi durumunda, bunların serbest meslek kazancına dahil kısmı için de serbest meslek makbuzu tanzim edilecektir.” Gelir İdaresi Başkanlığı’nın bu değerlendirmesiyle avukatların sabit ve seyyar POS cihazı kullanmalarının önü açılmış oldu.

Kaynak : http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/20632143.asp
Haciz işlemi POS cihazı ile yapılabilecek

29 May 2012

MÜKELLEF BİLGİLERİ BİLDİRİMİ DÜZENLENMESİ HAKKINDA SIK SORULAN SORULAR




1– Mükellef bilgileri bildirimi düzenlemek için internet vergi dairesi sistemine giriyorum. Bilgi giriş başlığında mükellef bilgileri bildirimi alt başlığı görülmüyor. Mükellef bilgileri bildirimini 340 sayılı V.U.K. tebliğine göre elektronik beyanname gönderme Kullanıcı Kodu parola ve şifresi alan mükellefler kendilerine ait mükellef bilgileri bildirimini, meslek mensupları ise kendilerine ait ve sözleşmesi bulunan mükelleflere ait mükellef bilgileri bildirimini düzenlerler. Mükelleflerin internet vergi dairesindeki kendi durumlarını sorguladıkları internet vergi dairesi kullanıcı kodu parola ve şifresi ile söz konusu mükellef bilgileri bildirimini düzenlenmemektedir.
2 – Banka merkezi olarak şubelerimize ait mükellef bilgileri bildirimini düzenlemek istiyoruz, ancak kullanıcı kodu, parola ve şifre ile internet vergi dairesine bağlanıp yeni mükellef bilgileri bildirimini düzenlemek için giriş yaptığımızda faal olunan vergi dairesi listesinde banka merkezinin vergi kimlik numarasına ait şubelerin vergi daireleri listeleniyor, diğer şubeler görülmüyor. 14/02/2005 tarih ve 15 sayılı V.U.K. Sirkülerinin “5- Diğer Hususlar” başlığının b şıkkı bu konuyu çok açık ve net olarak açıklamıştır. “b) 240 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 03.07.1995 tarihinde tek vergi numarası uygulamasına başlanılmıştır. Belirtilen tebliğ ile getirilen uygulamanın amacı, mükelleflerin vergiye tabi faaliyetlerini aynı vergi kimlik numarası altında izlemektir. Bu nedenle, (bankalar hariç) tüm mükellefler merkez ve şubelerinde aynı vergi kimlik numarasını kullanmaktadırlar. E-beyanname gönderenlere ait ihdas edilen kullanıcı kodu, parola ve şifrelerin mükellef bazında üretilebilmesi için de vergi kimlik numarası esas alınmaktadır. Buna göre, mükelleflere vergi kimlik numarasıyla bağlantılı olarak bir adet kullanıcı kodu, parola ve şifre verildiğinden, merkez ve şubelere ait beyannamelerin aynı kullanıcı kodu, parola ve şifre kullanılmak suretiyle gönderilmesi gerekmektedir. Bunu teminen mükellefler şubelerine ait beyannamelerini merkezde tek elden verebilecekleri gibi, kullanıcı kodu, parola ve şifrelerini şubelerine bildirmek suretiyle şubelerinin bulundukları yerden de verebilirler. Ayrıca, 240 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile bankalar her şubesi için ayrı bir vergi kimlik numarası almak zorunda olduğundan, bankalarca talep edilmesi halinde vergi dairesince her şube için ayrı kullanıcı kodu, parola ve şifre verilecektir. “ Son paragraftaki açıklamalara göre banka şubelerine ayrı vergi kimlik numarası verilmiş olmasından ve her şube için ayrı kullanıcı kodu, parola ve şifre verilecek olmasından dolayı her şube kendisine ait mükellef bilgileri bildirimini kendisi düzenleyip kaydederek onaylayacaktır.
3 – Mükellef bilgileri bildirimi verirken 26.03.2012 tarihinde şube kapanışı yapıldı bununla ilgili olarak bilgi girişi yapmamıza gerek var mı? 413 Sıra Nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine istinaden mükellef bilgileri bildirimini 01.04.2012 tarihi itibariyle faal olan (tasfiyesi devam edenler dâhil) kurumlar vergisi, ticari, zirai ve serbest meslek kazancı elde eden gelir vergisi (basit usul ticari kazanç hariç) mükellefleri, merkez ve şubeler için ayrı ayrı vereceklerdir. Burada, 01.04.2012 tarihinden önce terk olduğundan dolayı terk şube için bildirim verilmeyecektir.
4 – 413 Sıra Nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 6.1 bölümünde “kendi adına kullanıcı kodu, parola ve şifre almış mükelleflerce gönderiliyorsa” ifadesinden kastedilen sadece beyannamesini bizzat gönderebilen mükellefler mi, yoksa beyanlarını muhasebeci aracılığıyla gönderen mükellefler de şifre alarak bildirimde bulunabilirler mi? 01 Nisan-31 Mayıs tarihleri arasında düzenlenmesi gereken Mükellef Bilgileri Bildirimi; internet vergi dairesi sistemine 340 Seri No lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre alınan (elektronik beyanname gönderme kullanıcı kodu) kullanıcı kodu, parola ve şifre ile giriş yapılarak düzenlenir. Kullanıcı kodu, parola ve şifre ile giriş yapan kullanıcı, kullanıcı kodunu Mükellef olarak veya Meslek Mensubu olarak alabilir.
5 – 413 Sıra Nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre internetten mükellef bilgileri bildirimini göndermek istemekteyiz. Burada bilgilerin bir kısmını girip onaylamadan kaydedip daha sonra kalan bilgileri girerek onaylama şansımız var mıdır? Vergi kimlik numarası, TC Kimlik numarası/yabancı kimlik numarası, unvan bilgileri ile faal olunan vergi dairelerinin listelendiği ekranda “Kaydedilmiş Mükellef Bilgilerini Getir” linkinden bildiriminizi görüntüleyip, güncelleyip tekrar kaydedebilir aynı zamanda onaylayabilirsiniz. Bununla birlikte, Mükellef Bilgileri Bildiriminin bir kısmını doldurup kaydedip, tekrar açarak kaldığı yerden devam etme gibi bir seçenek bulunmamaktadır.
6 – 413 Sıra Nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği uyarınca mükellef bilgileri girişi yapıyoruz. Bu esnada abone bilgileri bölümünde elektrik ve doğalgaz (bir işyerinin 1/3 ünü kiralama yoluyla kullanıyoruz) faturaları bu firma adına geliyor ve firma bize yansıtma faturası düzenliyor. Bu bölüme firma bilgileri olarak ne yazmamız gerekir ya da boş bırakabilir miyiz? Yine bu tebliğ kapsamında tasfiye halinde olan firmanın adresi tasfiye memurunun ikametgâh adresidir. Yine elektrik ve doğalgaz abonelik bilgileri bölümüne(gider olarak kayıtlara alınmamaktadır) tasfiye memurunun abonelik bilgileri mi yazılacaktır? Boş bırakabilir miyiz? İşyerine gelen elektrik veya doğalgazın son geçtiği sayaca ait abone bilgileri yazılmalıdır. Sayacın kimin üzerine kayıtlı olduğu fark etmemektedir. Tasfiyeye girmiş olan işletme faaliyetini sonlandırmamış olduğu için adres olarak işletmenin adresi yazılmalıdır.
 7 – Banka olarak mükellef bilgileri bildirimini dolduracağız. Ancak söz konusu bildirimin 44. satırında Brüt Satışlar alanı bulunmaktadır. Biz banka olduğumuz için brüt satışımız bulunmamaktadır. Bu durumda söz konusu satırı dolduracak mıyız, dolduracaksak ilgili satıra hangi bilgiyi yazmamız gerekmektedir? Brüt satışlar ifadesi tekdüzen hesap planına göre bilanço gelir tablosundaki tutardır. Bu diğer bilanço tiplerinde (Banka, Sigorta, Katılım bankası vb.) farklılık gösterebilir. Bu durumda gelir tablosundaki indirimden önceki gelirlerin toplamı alınmalıdır. Burada, banka bilançosu gelir tablosunda yer alan faiz gelirleri, komisyon gelirleri ve diğer faaliyet gelirlerinin toplamı yazılmalıdır.
8 – ….. Bankası olarak 413 sayılı VUK tebliğine istinaden mükellef bilgileri girişini yapacağız. Şubelerimiz için bilgi girişi yaparken her birinin vergi kimlik numarasını ayrı ayrı mı yazmamız gerekir (şube vergi kimlik numarasını yazdığımızda kurumlar vergisi mükellefi değilsiniz diye uyarıyor). Yoksa merkeze ait bilgilerle mi giriş yapmamız gerekir? Merkez ve şubeler için ayrı ayrı olmak üzere Mükellef Bilgileri Bildiriminin doldurulması gerekmektedir. 14/02/2005 tarih ve 15 sayılı V.U.K. Sirkülerinde, her banka şubesinin ayrı vergi kimlik numarası olması nedeniyle elektronik beyanname kullanıcı kodu parola ve şifre (340 seri nolu tebliğe göre) verilebileceği belirtilmektedir. Bu durumda farklı vergi numarası olan banka şubeleri kendilerine ait elektronik beyanname gönderme kullanıcı kodu parola ve şifreleri ile internet vergi dairesine bağlanarak kendi mükellef bilgileri bildirimlerini düzenleyip kaydedip onaylayabilirler.
 9 – 413 sayılı VUK genel tebliğine göre bilgi girişi yapmak istediğimde SGK işyeri sicil numarası sistemde 26 karakter olarak tanımlanmış ancak bizim SGK numaramız 23 karakter bunu sisteme nasıl girmem gerekir, başına sıfır koysam doğru olur mu? Bu durumda SGK işyeri sicil numarası SGK dan öğrenilerek doğrusu yazılmalıdır. SGK İşyeri Sicil numarası; 1 hane Mahiyet Kodu, 4 hane İşkolu kodu, 4 hane Ünite Kodu, 7 hane İşyeri No, 3 hane İl Kodu, 2 hane İlçe Kodu, 2 hane Kontrol numarası, 3 hane Aracı Kodu bileşenleri olmak üzere 26 haneden oluşmaktadır. Mahiyet Kodu 1,2,3,4 olabilir, o nedenle SGK işyeri sicil numarası 0 (sıfır) ile başlamaz.
10 – ….. Kargo şirketiyiz. Bize bağlı olan ve ayrıca mükellefiyetleri olmayan sadece işleyişin yürütülmesi için bölge müdürlükleri ve aktarma merkezlerimiz var. 413 nolu VUK genel tebliğine istinaden bunları da kargo şirketimizin mükellef bilgileri bildirimine dâhil etmeli miyiz? Edeceksek de şube bilgilerinde mi göstermeliyiz? Bu bölge müdürlüklerinin brüt satışı olmadığından o kısmı boş mu bırakmalıyız? Merkez dışında farklı adreslerde bulunan şube, bölge irtibat bürosu, aktarma merkezleri v.b. işletmeler şube gibi düşünülerek mükellef bilgileri bildirimi düzenlenecektir. Bahsedilen şubelere ait faaliyet kodu ve ciro bilgileri alanında bilgi girişi yapılırken 1. satırdaki en az 1 faaliyet kodunun girilmesi, kontrol et linki ile tanımının doğruluğunun sağlanması şartıyla brüt satışlar veya gayrisafi hasılat bilgisi yoksa boş geçilir, ekrana gelen mesaja “tamam” diyerek diğer alanlara geçilir.
11 – Mükellef bilgileri bildirimi girilirken faaliyet kodu kısmında faaliyet kodu hatalı veya giriş yapıldıktan sonra kontrol edilmemiş uyarısı geliyor ve bir sonraki adıma geçemiyorum. Yazılan NACE Rev2. Altılı faaliyet kodu, mevcut faaliyet kodları arasında yer almalıdır. Faaliyet kodunu girdikten sonra kontrol et butonuna basarak tanımının doğruluğunu kontrol etmelisiniz. Yazılan NACE Rev2. Altılı faaliyet kodunun mevcut faaliyet kodları arasında yer almaması durumunda uyarı mesajı verilmekte olduğundan www.gib.gov.tr adresinde bulunan video kayıtlarında anlatıldığı şekliyle faaliyet kodunun doğrusunu bulunarak yazılmalı ve kontrol et butonu yardımıyla faaliyetin tanımının doğruluğu kontrol edilmelidir.
12 – Mükellef bilgileri bildirimini vereceğimiz mükellef 01/07/2010-30/06/2011 özel hesap dönemine sahiptir. Söz konusu bildirimi verirken Brüt Satışlar/Gayri Safi Hasılat satırına hangi dönem aralığını kapsayacak bilgi yazılacak? Söz konusu mükellef özel hesap dönemine tabi mükellef olması ve yeni girilen 01.07.2011-30/06/2012 hesap dönemi henüz tamamlanmadığı için son tamamlanmış olan 01/07/2010-30/06/2011 hesap dönemine ait brüt satışlar veya gayrisafi hasılat bilgileri girilmelidir.
13 – 2012 yılında mükellefiyet tesis edilenler için “Brüt Satışlar/Gayri Safi Hasılatı” olmayacaktır. Mükellef bilgileri bildirim formunun “Brüt Satışlar/Gayri Safi Hasılatı” satırı doldurmadan bir sonraki sayfaya geçemiyor. Faaliyet kodunun yazılması ve “Kontrol et” butonunun tıklanarak doğrulatılması şartı ile brüt satışlar veya gayrisafi hasılat bilgisi 0 (Sıfır) olarak geçilebilecektir. Bu durumda ekrana gelen mesaja “tamam” işaretlenmesi halinde bir sonraki alana geçilebilir.
14 – Mükellef bilgileri bildirimini doldururken faaliyet kodlarını yazarken vergi levhasındaki birinci kodu mu, yoksa diğer kodları da mı bildireceğiz? Ayrıca demirbaş satışına ilişkin hasılatı diğer faaliyetlerin içinde mi göstermemiz gerekir? (Diğer faaliyetlere ait 2011 yılı toplam brüt satışlar/gayrisafi hasılatı diye bir satır bulunmakta.) Mükellef Bilgileri Bildirimi doldurulurken işletme veya şubesine ait en az bir faaliyet kodunun belirlenmesi zorunludur. Birden fazla faaliyet varsa 6 (Altı) faaliyete kadar belirlenebilir. Bu durumda faaliyet kodu sıralaması, işletmenin ilgili faaliyetindeki Brüt Satışlar/Gayri Safi Hasılatına göre büyükten küçüğe doğru yapılmalıdır. “Diğer” satırı, işletmenin 6 faaliyetten fazla faaliyetinin olması halinde 6 ncı faaliyetten sonraki faaliyetlere ait brüt satışlar veya gayrisafi hasılatların toplamının yazılması için ayrılmış alandır. (Faaliyet kodu yazıldıktan sonra faaliyet kodu altında yer alan “Kontrol et” yazısına tıklanarak yazılan koda ait faaliyetin tanımının doğrulanması unutulmamalıdır.)
15 – Banka şubelerine ait elektrik ve doğalgaz abonelik bilgilerinin mükellef bilgileri bildiriminde şubeye ait ancak şubeden bağımsız diğer alanların ATM, depo ve arşiv vb. abonelik bilgilerinin girişi VUK 413 kapsamında bildirilmesi zorunlu mudur? ( ATM, depo ve arşivin şubeden ayrı abonelik bilgileri söz konusudur.) Şube olarak değerlendirilen tüm birimler için Mükellef Bilgileri Bildirimi düzenlenmelidir. Depo ve arşivler, şubeden ayrı adreste ise şube gibi değerlendirilerek ayrı mükellef bilgileri bildirimi düzenlenmelidir. ATM’nin bakımı, para konulması, arıza yaptığında arızanın giderilmesi, ATM üzerinden yapılan birçok bankacılık işlemi kayıtlarının belirli şube üzerinden yapılıyor olması gibi nedenlerle ATM’ler ayrı şube gibi değerlendirilmemelidir. ATM’ye ait elektrik abonelik bilgileri bildirilmek isteniyorsa, ATM hangi şubeye aitse elektrik abone no olarak o şubenin bildiriminde 3 adede kadar olan abonelik bilgileri bildirilebilir.
 16 – 413 sayılı VUK genel tebliği uyarınca bilgi girişi kısmında faaliyet kodu bölümüne giriş yaparken nar üretip yurtiçi ve yurtdışı satışını yapan firma olarak faaliyet kodu alanında yurt içi ve yurt dışı satışını birleştirerek mi yazmalıyım? Yoksa yurtiçi ve yurtdışı satışların ayrı faaliyet kodu olduğu için ayrı ayrı mı yazmalıyım? Faaliyetlerle ilgili TÜİK tarafından hazırlanan ve Başkanlığımızın internet sayfasında http://www.gib.gov.tr/fileadmin/mukellefbilgileribildirimi/mukellefbilgileribildirimi.html linki altında yer alan videolar izlenebilir. Üretici olduğunuz için ürettiğiniz ürünü satıyor iseniz tarımla ilgili faaliyet kodlarından uygun olanını verebilirsiniz. Eğer ürettiğiniz ürünlerin yanında satın aldığınız ürünleri de satırsanız hem tarım hem de ticaretle ilgili faaliyet kodlarından uygun olanını belirlemelisiniz.
17 – 413 sayılı VUK genel tebliği uyarınca bilgi girişi yaparken tarım desteklemelerden dolayı devletin verdiği teşvikten elde ettiğim geliri diğer satırında mı belirtmeyim? Tarım desteklemelerinden dolayı devletin verdiği teşvikten elde ettiğiniz geliri muhasebe kayıtlarınızda gösteriyor olmanız gerekir. Muhasebe hesaplarına yansıyan bu gelir, ilgili faaliyete ait Brüt Satışlar veya Gayri Safi hasılat bilgisi içinde yer almalıdır.
18 – Şirket gerçek kişiden bir iş yeri kiralıyor. Daha sonra bunun bir odasını başka bir şirkete kiralıyor. 413 sayılı tebliğe göre mükellef bilgileri kapsamında ikinci kiracı doğalgaz, elektrik gibi abonelik numaralarını sisteme girerken kendi adına abonelik açtırmadığı için o kısmı boş mu bırakacak yoksa diğer şirketin abonelik bilgilerini mi girecek? Doğalgaz ve elektrik sayacı kimin üzerine olursa olsun işyerine giren elektrik veya doğalgazın en son geçtiği sayaca ait abone numarası ve dağıtım firması isimlerinin girilmesi gerekmektedir.
19 – Şirket gerçek kişiden bir iş yeri kiralıyor. Daha sonra bunun bir odasını başka bir şirkete kiralıyor. 413 sayılı tebliğe göre mükellef bilgileri kapsamında kira seçeneğini işaretlediğimizde mülkiyet sahibine ait TCKN/YKN veya VKN ilgili alanına, önceki kiralayana ait TCKN/YKN veya VKN mı yazılacak? İşyeri veya işletmenin bulunduğu gayrimenkulün mülkiyeti şirkete ait değilse “Kira” seçeneği seçilir ve mülkiyet sahibine ait TC Kimlik Numarası/Yabancı Kimlik Numarası veya Vergi Kimlik Numarası alanına esas mülk sahibinin TCKN/YKN veya VKN bilgisi yazılmalı, önceki kiralayana ait bilgi yazılmamalıdır. Hisseli olması durumunda ise hissedarlardan birinin bilgisinin yazılması yeterlidir.
20 – Mükellef Bilgileri Bildirimi formunu doldururken adres bölümünde iç kapı numarası 16 olması gerekirken bizim adresimizin bulunduğu 16 numara çıkmamakta dolayısıyla seçememekteyiz. Bu problemi nasıl çözebiliriz? İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğüne ait https://adres.nvi.gov.tr/Pages/Bildirim/Dogrulama/YerlesimYeriDogrulama.aspx web adresinden, belirlenen kriterlere göre işyeri adres bilgilerinizi girdiğinizde, iç kapı no’ ya kadar seçerek adres numaranıza ulaşılabilmektedir. İç kapı numarası, sistemde yer alması gerekirken yer almıyorsa işyeri adresinin bağlı bulunduğu belediyeye başvurularak işyerine ait adres numarasının verilmesi sağlanmalıdır. Bu konuda Gelir İdaresi Başkanlığının, Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü’ne 26.01.2012 tarih ve 009787 sayılı yazısı ve Türkiye Belediyeler Birliğine 26.01.2012 tarih ve 009788 sayılı yazılarına istinaden, Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünce işyeri adresinin bağlı bulunduğu belediye, il özel idaresi veya ilçe özel idaresine numarataj işlemi yapılması için başvuranlara öncelikli işlem yapılması hususunda yazı yazılmıştır.
21 – 413 sayılı VUK genel tebliğine göre mükellef bildirim formunu doldururken mükellefin işiyle ilgili bölümde mükellefin bağlı olduğu oda ve sicil numarası istenmektedir. Mükellef herhangi bir odaya bağlı olmadığı için bu bölümü boş bıraktığımız zaman sistem uyarı veriyor ve kayıt yapılamıyor. Bu mükelleflerimize ilişkin bilgi girişlerini nasıl yapabiliriz? Birden fazla odaya üyelik kaydınızın olabileceği gibi hiçbir odaya üyelik kaydınız olmayabilir. Üye olduğunuz oda veya odalar için “oda kaydı var” kutucuğuna çentik atılarak oda adı seçilir ve odaya ait sicil numarası yazılır. Odalardan herhangi birine kaydınız yoksa odalar için “oda kaydı var” kutucuklarına çentik atılmamalıdır. Odalardan hiçbiri seçilmediyse, boş geçilebilir. Bu durumda bir problem olmayacaktır.
22 – Gerçek kişi mükellefim. Vergi dairesinden mükellef bilgileri bildirim formunu oluşturmak üzere şifremi aldım. Sisteme giriş yaptığımda mükellef bilgileri bildirim formunu ekranımda görmüyorum. İlgili form sistemimde oluşmuyor. Muhasebecim kendi şifresiyle girdiğinde ilgili formu görüyor. Benim aldığım şifre ile giriş yaptığında mükellef bilgileri bildirim formunu o da görüntüleyemiyor. Sorunumu nasıl çözebilirim? Size verilen kullanıcı kodu, parola ve şifre internet vergi dairesi şifresidir. Bu şifre elektronik beyanname gönderme yetkisi olmayan mükelleflere verilmektedir. Mükellefler, internet vergi dairesine bu şifre ile bağlanarak kendi hesap hareketlerini izleyebilirler. Mükellef Bilgileri Bildiriminin, 340 Seri No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre alınan kullanıcı kodu, parola ve şifre (meslek mensupları, odalar ve elektronik beyannamesini kendisi gönderebilecek mükelleflerimiz için verilen) ile giriş yapılarak verilmesi gerekmektedir. Bu nedenle sözleşmeniz olan meslek mensubu, sizin adınıza mükellef bilgileri bildirimini düzenleyebilir.
23 – Meslek mensubuyum. Mükellef bildirim sitemine mükelleflerle ilgili giriş yaparken merkez ve şubelerle ilgili olarak ayrı ayrı bildirimlerin yapılacağını biliyoruz. Ancak ilgili ekrandaki ciro bölümüne giriş yaparken merkezin cirosunu ayrı şubenin cirosunu ayrı mı yazmamız gerekmektedir? Yoksa yasal defterlerimizde merkez ve şubenin cirosu bir bütün olarak yer aldığı için söz konusu ciro bilgilerini bir bütün halinde merkezle ilgili bildirime mi dâhil etmemiz uygun olur? Bildirimi merkez için veriyorsanız merkezin ciro bilgileri, şube için veriyorsanız şubenin ciro bilgileri ayrı ayrı yazılmalıdır.
24 – Emlakçılık yapıyorum. Evimin odasının birini büro olarak kullanıyorum. Adres olarak nereyi yazmalıyım, elektrik ve doğalgaz abonelik bilgilerini yazacak mıyım? İkamet edilen evin odalarından bir bölümü işyeri olarak kullanılıyorsa, işyeri adresi de ikamet edilen ev adresidir. Evin adres no yazılmalı, işyeri elektrik ve doğalgaz abonelik bilgileri olarak da ayrı bir abonelik alınmadı ise işyerine giren elektrik ve doğal gazın en son geçtiği sayaca ait (bu soruya göre ikamet edilen evin) abonelik bilgileri yazılmalıdır.
25 – Kamyonumla şehirlerarası yük taşımacılığı yapmaktayım. Gerçek usulde gelir vergisi mükellefiyim. Adres olarak nereyi yazmalıyım, elektrik ve doğal gaz abonelik bilgilerini yazacak mıyım? Sabit işyeri adresinin bulunmaması durumunda irtibat adresi ikamet adresidir. Adres no alanına ikamet edilen yerin adres no yazılmalıdır. İşyeri elektrik ve doğalgaz abonelik bilgileri ise yazılmadan geçilebilir.
26 – Üç tane daireyi tadilat ile birleştirerek tek işyeri olarak kullanıyorum. İşyeri adresi olarak ne yazmalıyım. Bu durumda işyeri adres numarası birden fazla olabileceğinden bir tanesinin yazılması yeterlidir. Ancak işyerinin giriş kapısına ait adres hangi daireye aitse onun adres numarasının yazılması önerilir.
27 – Bankamatik, kasamatik, ATM gibi yerlerin VUK 413 kapsamında bilgi girişinin yapılması zorunlu mudur? ATM’nin, para bittiğinde para ilave eden, arızalandığında müdahale eden banka şubesi hangisi ise o şubenin içinde değerlendirileceğinden, bu ATM gibi yerler için ayrı bir bildirim düzenlenmeyecektir.
28 – Banka bünyesine bağlı 1100 adet şube bulunmaktadır. Bu şubelerin bir kısmı Yurt dışında faaliyet göstermektedir. Yurt dışında faaliyet gösteren şubelerimiz için Mükellef Bilgi girişi yaparken Şifre -Parola olmadığı için giriş yapamamaktayız. Giriş yaparken hangi yolu izlemeliyiz? Mükellef Bilgileri Bildirimi, Türkiye’de bulunan şubeler için düzenlenecektir.
29 – Mükellef bilgileri bildirimini düzenlerken şubemin adresi olan ……. kasabası yeni yol aşağı mahalle no:77 ……ilçesi /…İli iken, adres bölümünde …… kasabası görünmediğinden giriş yapamıyorum ne yapmalıyım? Bildirim düzenlenirken işyerine ait doğru “Adres No” yazılır ve “Kontrol Et” butonu işaretlenirse adres bilginiz sistem tarafından ekrana getirilecektir. Adres numarası bilinmiyorsa; nüfus müdürlükleri, belediyeler veya il/ilçe özel idarelerinden öğrenilebilmektedir. Bununla birlikte, mükelleflere kolaylık olması bakımından internet üzerinden Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünün web sayfasından da öğrenilebileceği gibi, bildirim içerisinde “adres no bul” butonu işaretlenerek de bulunabilmektedir. İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğüne ait web sayfasındaki https://adres.nvi.gov.tr/Pages/Bildirim/Dogrulama/YerlesimYeriDogrulama.aspx adımından, sorgulayan kişinin T.C. Kimlik Numarası girilir, resim doğrulama girişi yapılır, sonraki butonuna basılarak gelen ekrandan adresin özelliğine göre İl/İlçe Merkezi, Belediye Adresi veya Köy Adresi alanlarından biri seçilir ve işyeri adresine ait il, ilçe, mahalle,….. bilgileri girilerek dış kapı numarası veya iç kapı numarasına ait satırdaki adres numarası alınarak mükellef bilgileri bildirimindeki adres no alanına yazılır ve “Kontrol Et” yazısı tıklanarak adres bilgileri ekrana getirilmiş olur. Eğer adres numarası Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü web sitesindeki https://adres.nvi.gov.tr/Pages/Bildirim/Dogrulama/YerlesimYeriDogrulama.aspx adresinde bulunmuyor ise yani bulunan yerde henüz numaralama işlemi yapılmamış ise, işyerinin bulunduğu belediyeden numaralama işlemi yaptırılmalıdır. Bu konuda Başkanlığımızın Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü’ne 26.01.2012 tarih ve 009787 sayılı yazısı ile Türkiye Belediyeler Birliğine 26.01.2012 tarih ve 009788 saylı yazılarına istinaden, Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü’nün numarataj işlemi yapılması için adresin bağlı bulunduğu belediye, İl Özel İdaresi veya İlçe Özel İdaresi’ne başvuranlara öncelikli işlem yapılması hususunda genelge gönderilmiştir.
30 – İşyeri babama ait olup kira ödemesi yapılmamaktadır. 413 nolu tebliğ uyarınca mükellef bilgileri bildirimi yapılırken kira ödemesi yapmadığımız halde kira olarak mı göstermemiz gerekir.? Mülkiyeti işyeri sahibine ait değilse kira olarak değerlendirilir ve mülkiyet sahibine ait TCKN/YKN veya VKN yazılır. Mülk hisseli ise hissedarlardan birine ait TCKN/YKN veya VKN’nin yazılması yeterlidir.
31 – 413 nolu tebliğ uyarınca mükellef bilgileri bildirimi yapılırken Brüt satışlar veya gayrisafi hasılat olarak hangi bilgiyi gireceğim? Brüt satışlar alanı bilanço esasına tabi olanlar için; gayrisafi hasılat alanı ise işletme hesabına veya serbest meslek kazanç defterine tabi olanlar için ifade edilmiştir.
32 – 413 nolu tebliğ uyarınca mükellef bilgileri bildirimi yapılırken gayrisafi hasılat bilgisi yazılırken dönem sonu emtia mevcudu gayrisafi hasılat içinde mi gösterilecek? Serbest meslek kazanç bildiriminde gayrisafi hasılat, indirimlerden önceki kazançtır. İşletme hesabı esasına tabi olan işletmeler için gayrisafi hasılat bilgisi ise, dönem içinde elde edilen hasılat, diğer gelirler ve dönem sonu emtia mevcudu gelir kalemlerinin toplamı olarak dikkate alınmalıdır. Gelir Vergisi Kanunu 19 sıra No’lu Sirkülerinde (Performans Derecelendirme Bildirimi) FAVÖK ORANI tespitine esas teşkil eden gayrisafi hasılat olarak, Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesi ekinde IV No.lu Tablonun İşletme Hesabı Özetinde “Gelir” olarak gösterilen (Dönem İçinde Elde Edilen Hasılat + Diğer Gelirler + Dönem Sonu Emtia Mevcudu) toplam tutar olarak belirtilmektedir.
 33 – Dernek merkezi olarak vergi numarası aldık, iktisadi bir faaliyetimiz yok. Kurumlar vergisi mükellefi değiliz. Sadece stopaj yönünden mükellefiyetimiz var. 413 nolu tebliğ uyarınca mükellef bilgileri bildirimi düzenleyecek miyiz? Dernek ve vakıflara ait iktisadi teşebbüslerin kurumlar vergisi yönünden mükellefiyeti vardır. Bu nedenle dernek ve vakıflara ait iktisadi teşebbüsleri bulunması halinde, sadece bu iktisadi teşebbüsleri için bildirim düzenlenecektir. İktisadi teşebbüsleri bulunmayanlar dernek ve vakıflar, mükellef bilgileri bildirimi düzenlemeyeceklerdir.
34 – Adi ortaklık olan işletmemiz için 413 nolu tebliğ uyarınca mükellef bilgileri bildirimini ortaklık numarasından mı yoksa ortaklar için ayrı ayrı mı düzenleyeceğiz? Adi Ortaklık, Kollektif Şirket ve Adi Komandit Şirket için mükellef bilgileri bildirimi, ortaklık vergi kimlik numarası üzerinden düzenlenerek kaydedilip onaylanmalıdır. Ancak ortakların kendilerine ait başkaca işletmeleri varsa kendi TCKN/YKN veya VKN ile mükellef bilgileri bildirimi düzenleyeceklerdir.
35 – Kılavuzda, zarar olması durumunda brüt satışlar veya gayrisafi hasılat bilgisi boş geçilir ibaresindeki zarar ifadesi ile ne ifade edilmek istenmektedir? Merkez veya şube için ayrı ayrı mükellef bilgileri bildirimi düzenlenirken, “brüt satışlar veya gayrisafi hasılat bilgisi olmaması” ibaresiyle, gelir bilgisine ait herhangi bir tutarın bulunmaması durumu anlatılmaktadır. Ancak, gelirden gider düşüldükten sonra kalan tutar eksi ise, (gelir giderden az ise) bu eksi tutar dikkate alınmadan sadece gelire ait mevcut tutar bilgisi, brüt satışlar veya gayrisafi hasılat bilgisi olarak giriş yapılacaktır.
36 – Mükellefiyetimiz 10 Nisan 2012 itibariyle vergi dairesi kayıtlarında (terk işlemi yapılmıştır) sonlandırılmıştır ve SMMM’ miz ile sözleşmemiz iptal edilmiştir. 413 nolu tebliğ uyarınca mükellef bilgileri bildirimi düzenleyecek miyiz? 413 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde yer alan “01 Nisan 2012 tarihi itibariyle faal olan” ibaresi Başkanlığımızca 01 Nisan – 31 Mayıs tarihleri arasında işlerini terk etmiş (terk işleminin sonuçlanmış olması) mükellefleri kapsamayacağı, 01 Nisan 2012 tarihi itibariyle faal olan ve bildirim verme süresinin bitim tarihi olan 31 Mayıs 2012 tarihinden önce terk etmemesi şartıyla” şeklinde yorumlanmıştır. Buna göre terk işlemi yapılmadan önce mükellef bilgileri bildirimi düzenlenmemişse ve mükellef bilgileri bildirimi verme süresi içinde terk işlemi sonuçlanmış ise mükellef bilgileri bildirimi verilmesine gerek yoktur.
37 – Mükellef Bilgileri Bildirimi formunu ….. yazılım şirketinin hazırladığı program yardımıyla düzenledim. Fakat elektronik beyanname gönderme kullanıcı kodum, parolam ve şifrem ile internet vergi dairesine bağlandığımda mükellefe ait bildirimi görememekteyim, mükellefin internet kullanıcı kodu parola ve şifresiyle internet vergi dairesine bağlandığımda ise mükellef bilgileri bildirimi satırını görememekteyim. Bilindiği üzere, 413 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ve ekindeki mükellef bilgileri bildiriminin, bu tebliğ kapsamında bildirim vermekle yükümlü olan mükellefler için düzenlenip onaylanmasına devam edilmektedir. Başkanlığımızca, söz konusu bildirimin düzenlenmesi, kaydedilmesi veya onaylanması sırasında karşılaşılabilecek sorunların çözümü, yanlış anlaşılma ve farklı yorumlamaların önüne geçilebilmesi ve daha anlaşılır olması açısından mükelleflerimize yardımcı olabilmek amacıyla Başkanlığımıza ait www.gib.gov.tr adlı web sitemizin ana sayfasından “Mükellef Bilgileri Bildirimi Sistemi” adımı (http://www.gib.gov.tr/fileadmin/mukellefbilgileribildirimi/mukellefbilgileribildirimi.html linki) altında verilmiş olan beş adet video, kılavuz, sunu, NACE Rev.2 Altılı faaliyet sözlüğü, adres no bulma ve sık sorulan sorular gibi referans bilgileri konulmuştur. Bununla birlikte, sık sorulan sorular bölümü mükellefler veya meslek mensuplarından VİMER, dilekçeler, resmi yazılar, 444 0 189 ve 444 0 435 nolu çağrı merkezi telefon numaraları veya mukellefbilgileribildirimi@gelirler.gov.tr adlı elektronik posta adresi kanallarıyla gelen farklı soru ve sorunlara göre güncellenmektedir. Öte yandan ilgili tebliğ ve kılavuzda yer alan bilgilere rağmen, özellikle 2012 yılında alınan mükellef bilgileri bildirimleri için Başkanlığımızca öngörülmediği halde ilgili tebliğ ve kılavuzun yanlış yorumlanması sonucunda, bir takım yazılım şirketlerinin yazmış oldukları programlar vasıtasıyla düzenlenip kaydedilerek onaylanmış bildirimlerin bulunduğu duyum ve tespitlerimiz mevcut olup Başkanlığımızca kabul edilmeyen bu tür yazılım programları vasıtasıyla düzenlenen mükellef bilgileri bildirimleri ile ilgili olarak mükelleflerimizin karşılaştığı sorunların çözümü veya hataların giderilmesi konusunda Başkanlığımızdan yardım talep edilmektedir. Örneğin: Kılavuzda özelikle mükellef bilgileri bildiriminin 340 Seri Nolu VUK Genel Tebliğine (bu tebliğ elektronik beyanname gönderme kullanıcı kodu, parola ve şifresinin verilebilmesini düzenlemektedir.) göre alınan kullanıcı kodu, parola ve şifre kullanılmak suretiyle internet vergi dairesine bağlanılarak kendisi ve sözleşmesi olan mükellefe ait bildirimi düzenlemesi, kaydetmesi ve onaylamasından söz edilmişken, bir takım yazılım şirketlerinin bunu yanlış yorumlaması sonucunda, mükelleflerin kendi hesap hareketlerini takip edebilmeleri amacıyla alınmış olan internet vergi dairesi kullanıcı kodu, parola ve şifreleri ile internet vergi dairesine bağlanılarak giriş yapılması gerektiği şeklinde programlarında yanlış kontrol uyguladıkları hatta mükelleflerimizi yanlış bilgilendirdikleri duyumları alınmaktadır. Ancak Başkanlığımızca kabul edilmeyen bu tür yazılım programları vasıtasıyla düzenlenen mükellef bilgileri bildirimleriyle ilgili olarak sorumluluğun mükelleflerimizde bulunması nedeniyle, hataların düzeltilmesi konusunda Başkanlığımızca hiçbir işlem yapılmayacağından Başkanlığımıza VİMER, dilekçe, resmi yazı, 444 0 189 ve 444 0 435 nolu çağrı merkezi telefon numaraları veya mukellefbilgileribildirimi@gelirler.gov.tr adlı elektronik posta adresi kanalları aracılığıyla başvurulması yerine söz konusu bildirimi düzenleyen yazılım şirketlerine başvurulması gerekmektedir.
38 – Mükellef Bilgileri Bildirimi formunu düzenlerken adres no bulma veya faaliyet kodu belirleme nedeniyle süre yetmiyor, sistemden atıyor. Süreyi uzatamaz mısınız? Tüm interaktif sistemlerde olduğu gibi Mükellef Bilgileri Bildirimi sisteminde de süre bulunmaktadır. Yoğunluğun aşırı artmaya başladığı zamanlarda sistem belli sürenin sonunda bilgi girişine kapanabilir. Bu duruma düşmemek için Mükellef Bilgileri Bildirimi sistemine bilgi girişi yapmaya başlamadan önce özellikle adres numarasını (bağlı olduğu belediyeden, il/ilçe özel idaresinden öğrenilebileceği gibi https://adres.nvi.gov.tr/Pages/Bildirim/Dogrulama/YerlesimYeriDogrulama.aspx linki aracılığıyla da öğrenilebilir) ve faaliyet kodunu belirlemekte fayda vardır. Sisteme giriş yapıldığında, adres no alanına önceden öğrenilmiş olan adres numarasının yazılması ve faaliyet kodu alanına da önceden tespit edilmiş olan faaliyet kodunun yazılması halinde süre açısından hiçbir sorun yaşanmadan bildirim düzenlenip onaylanabilecektir. 39 – Merkezimiz yurt dışında, Türkiye’de vergi dairesinde sadece muhtasar yönünden mükellefiyetimizin olduğu irtibat bürosu var. Kurumlar vergisi yönünden mükellefiyetimiz yok, tüm işlemlerimizi yurtdışından yürütüyoruz. 413 nolu vuk tebliği kapsamında mükellef bilgileri formunu internetten bildirmek zorunda mıyız? Dar mükellef (merkezi yurtdışında bulunan) kurumların Türkiye’deki irtibat bürosu veya temsilciliğinin kurumlar vergisi yönünden mükellefiyeti bulunmuyorsa bu irtibat bürosu veya temsilcilikler için 413 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında Mükellef Bilgileri Bildirimi verilmeyecektir.

İzleyiciler